بررسی مفهوم تصمیم ناپذیری از منظر دریدا: خوانشی از آثار نقاشی علیرضا اسپهبد
نویسنده
چکیده مقاله:
تحقیق پیش رو، بررسی مفهوم «تصمیم ناپذیری» با رویکرد «واسازی» است. این تحقیق در دو بخش، ابتدا با شکلگیری نظام فلسفه غرب و راهبردهای واسازی از منظر دریدا مطرح میشود. یکی از راهبردهای واسازی تکیه بر بررسی مفاهیم دوگانه و جایگاه تصمیمناپذیر آن در تاریخ فلسفه غرب است. تصمیمناپذیری از آن رو اهمیت دارد که گسترهای از معانی را که تاکنون مورد توجه نبوده ارائه میدهد و به این ترتیب روش تازهای از خواندن متن را پیش روی مخاطب میگذارد. در بخش دوم، به صورت عملی، مفاهیم دوگانه و جایگاه تصمیمناپذیر آنها در سه اثر از آثار علیرضا اسپهبد، نقاش معاصر ایرانی با عنوانهای «آزادی»، «شاخ سرخ» و «گاو - آدم» بررسی میشود. هدف این تحقیق بهرهگیری راهبرد واسازی در خوانش نقاشی به مثابه متن است. در اینجا نقاشیهای علیرضا اسپهبد به عنوان نمونهای از نقاشان معاصر ایران که کمتر مورد بررسی قرار گرفته از این منظر تحلیل میشود. مهمترین یافته تحقیق با تاکید بر مفاهیم تصمیمناپذیرِ واساز، دستیابی به یک روش جهت خوانش نقاشی است که در تقابل با نقدِ سنّتی قرار میگیرد.
منابع مشابه
مفهوم حضور و غیاب در رویکرد واسازی: خوانشی از آثار نقاشی آیدین آغداشلو
چکیده این جستار کوششی است تا از منظر واسازی مفاهیم «حضور» و «غیاب» را تحلیل کرده و با خوانش از چند اثر نقاشی بر آن تأکید نماید. بحث اصلی این مقاله شامل دو بخش است. ابتدا مفاهیم «حضور و غیاب» و «حقیقتِ نقاشی» در رویکرد واساز دریدایی بررسی می شود. سپس در بخش دوم چهار اثر از آثار نقاشی آیدین آغداشلو (1319)، نقاش معاصر ایرانی با خوانش واسازی تحلیل خواهد شد. این چهار اثر با عنوان های هویت، شرقی، معما...
متن کاملمفهوم حضور و غیاب در رویکرد واسازی: خوانشی از آثار نقاشی آیدین آغداشلو
چکیده این جستار کوششی است تا از منظر واسازی مفاهیم «حضور» و «غیاب» را تحلیل کرده و با خوانش از چند اثر نقاشی بر آن تأکید نماید. بحث اصلی این مقاله شامل دو بخش است. ابتدا مفاهیم «حضور و غیاب» و «حقیقتِ نقاشی» در رویکرد واساز دریدایی بررسی میشود. سپس در بخش دوم چهار اثر از آثار نقاشی آیدین آغداشلو (1319)، نقاش معاصر ایرانی با خوانش واسازی تحلیل خواهد شد. این چهار اثر با عنوانهای هویت، شرقی، معم...
متن کاملمرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران
این پژوهش، در جهت شناخت و دستیابی به نظریه خوانش متن (اثر تجسمی) از نقطهنظر واساز است. با توجه به متون دریدا، میتوان نظریه او را در تحلیل اثر تجسمی به سه بخش عمده خلاصه کرد: زمینه یا ماده اثر، نشانههای اثر که بهصورت ردپا فرایند دلالت را طی میکنند و در نهایت، پاررگون که مرزهای اثر و محدوده آنرا تعریف کرده و به صورت گستردهتر مرزهای میان هنر و غیر هنر میسازد. از نقطه نظر واساز هر یک از سه...
متن کاملنگاه در نقاشی از منظر پدیدارشناسی مرلوپونتی
نگاه، مجرای رویارویی هنرمند نقاش و نیز مخاطب اثر نقاشی با آن است. این مواجهه، نوعی تجربهی انسانی است که از منظر هنرمند نقاش به هنگام خلق اثر، همچنین از ورای مخاطب در زمان نگریستن به نقاشی قابل بررسی است. سؤال اصلی در این پژوهش، این گونه مطرح شده است که نسبت نگاه با تجربهی زیستهی هنرمند نقاش، نیز درگیری آن با بدن زیستهی مخاطب و خالق اثر در ادراک نقاشی چگونه است؟ بر همین اساس ماهیت آن، به عنو...
متن کاملبازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر
جنبش سقاخانه ازجمله مهمترین جنبشهای هنری ایران بوده است که هنرمندان آن با رویکردی ملی بهخلق اثر پرداختهاند. این تحقیق که باهدف مطالعه نقاشی سقاخانه با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر انجام پذیرفته، با رویکردی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این پرسش پاسخدادهاست که نحوه خلق آثار هنرمندان این جنبش، تا چه میزان با مفاهیم هرمنوتیک گادامر، مرتبط و قابلشرح است. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 9
صفحات 53- 64
تاریخ انتشار 2014-03
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023